Miért nélkülözhetetlenek az esszenciális zsírsavak a szervezetünk számára?

A többszörösen telítetlen zsírsavak két legfontosabb csoportja az omega-6 és omega-3 zsírsavak, ezek az ún. esszenciális zsírsavak, kizárólag táplálkozással jut hozzá a szervezetünk. Mint azt korábbi bejegyzésemben írtam, az emberi szervezet napi esszenciális zsírsav szükséglete 5-7 g, ill. az omega-6 és omega-3 zsírsavak egymáshoz viszonyított optimális aránya 3:1. 

Az esszenciális zsírsavak számos szerepet töltenek be az emberi szervezetben:

  • szükségesek a sejtmembránok felépítéséhez, a sejtek növekedéséhez
  • javítják a nyírok- és vérkeringést
  • csökkentik a vérnyomást
  • csökkentik az érelmeszesedést és a cukorbetegség kialakulását (ezáltal a stroke és a kardiovaszkuláris betegségek kialakulását)
  • hozzájárulnak az immunrendszer működéséhez (optimális arányban fogyasztva!)
  • hozzájárulnak a véralvadás fenntartásához és a megfelelő agyműködéshez
  • az ízületek kenőanyagának alkotói

Az omega-3 telítetlen zsírsavak a növényekben csak α-linolénsav formájában fordulnak elő. Hogy a szervezetünkben kifejthessék hatásukat, át kell alakulniuk dokozahexaénsavvá és eikozapentaénsavvá, amelyek szintén ω-3 zsírsavak.

  • megfelelően adagolva védenek a szív- és érrendszeri betegségektől
  • csökkentik a magas vérnyomást
  • stabilizálják a lelkiállapotot
  • gyerekeknél elősegítik az értelmi fejlődést
  • gátolják a tumorokra jellemző nemkívánatos érképződést
  • elősegítik a prosztaglandin származékok bioszintézisét, amelyek gátló hatással vannak a trombocita aggregációra (vérlemezke összecsapódás)
  • csökkentik az arachidonsav által kiváltott aggregációt
  • mindemellett mérséklik a vér koleszterinszintjét és lassítják az érelmeszesedést.

Az omega-6 telítetlen zsírsavak fő képviselője a linolsav, szintén létfontosságú az emberi szervezet számára.

A problémák abból adódnak, hogy többet fogyasztunk belőlük (akár 50:1-hez arány az ω-3 zsírsavakhoz képest), aminek nemkívánatos következményei vannak. A szervezetünk több lépcsőn keresztül képes arachidonsavvá változtatni, amiből prosztaglandinokat, hormonhatású, gyulladáskeltő vegyületeket állít elő. Ha az ω-6 és ω-3 zsírsavak aránya nincs egyensúlyban, akkor szervezetünkben gyulladásos folyamatok indulnak el. A krónikus gyulladások akár rákká is alakulhatnak (hasnyálmirigyrák, vastagbélrák).

A γ-linolénsav csak növényekben fordul elő, tulajdonságaiban eltér a linolsavtól, nem serkenti, hanem pozitívan befolyásolja a gyulladásos folyamatokat. Részt vesz a sejtmembrán felépítésében, gyulladásszabályzó, vérzésgátló szerepe is is van. Nagyon kis mennyiségben található meg a növényekben, de annál nagyobb gyógyászati és táplálkozási értékkel bír. Kereskedelmileg fontos γ-linolénsav forrás a borágó-, ligetszépe- és feketeribizlimagolaj. Számos klinikai vizsgálat alátámasztotta a γ-linolénsav pozitív hatását egyes betegség megelőzésében és kezelésében:

  • a vérplazma zsírsav profiljának kedvező befolyásolása
  • szívkoszorúér elmeszesedése
  • vérlemezke aggregáció
  • reumatoid artritis
  • dermatitis
  • magas vérnyomás
  • diabetes mellitus

Napjainkban a γ-linolénsavat tartalmazó zsírosolajokat a γ-linolénsav hiánya által okozott betegségek kezelésére, valamint az esszenciális zsírsavak és prosztaglandinok elégtelenségének kiegészítésére használják. Étrend-kiegészítőként és gyógyszeres kezelésként egyaránt gyakori.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

* A hozzászóláshoz el el kell fogadnod az adatvédelmi tájékoztatót

*

Elfogadom

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .